Arbitrage Oktober

Arbitrage begeleiding ClubScheidsrechters

Arbitrage begeleiding ClubScheidsrechters

Voor veel beginnende CS (=ClubScheidsrechters) is het fluiten van de eerste wedstrijden een hele opgave. Door middel van goede begeleiding en respect van teams en publiek krijgen beginnende CS meer plezier in het fluiten en zorgen we gezamenlijk voor een verbetering van de kwaliteit van de verenigingsarbitrage.

Om CS zo goed mogelijk te laten fluiten en ze er vooral ook veel plezier in te laten hebben biedt de Arbitrage Commissie twee vormen van CS begeleiding:

1. Arbitrage begeleiding voor beginnende CS

Dit betreft arbitrage begeleiding voor CS die voor het eerst fluiten na het behalen van hun scheidsrechterexamen (Scheidskaart). Het is belangrijk om ondersteuning te bieden bij het uitvoeren van wat de CS geleerd heeft in de cursus. Het leren fluiten, het verbeteren van minder sterke punten, maar vooral waardering te geven voor dingen die goed verlopen is hierbij zeer belangrijk.

Daarnaast heeft het tot doel het enthousiasme voor het fluiten van wedstrijden te vergroten. Het is de bedoeling om de scheidsrechter meer zelfvertrouwen te geven. Hierdoor worden sommigen over hun ‘fluitangst’ heen geholpen en worden anderen bevestigd in wat ze kunnen. Meer zelfvertrouwen leidt tot meer plezier, waardoor CS behouden blijven voor de toekomst.

Tot slot levert begeleiding voor de vereniging meer inzicht op in het niveau van de CS. Dit vergemakkelijkt de aanwijzing en leidt tot de juiste indeling van een CS op een wedstrijd.

Deze begeleiding is geheel vrijblijvend en een verzoek hiertoe kan worden aangegeven via [email protected]

Wil je gebruik maken van deze begeleidingsvorm, dien dan z.s.m. na aanwijzing van je fluitbeurt een verzoek in bij de Arbitrage Commissie. De Arbitrage Commissie zal proberen ieder verzoek tot begeleiding in te vullen maar het aantal begeleiders is beperkt.

De begeleiding zal worden uitgevoerd door ervaren BS/CS+/CS.

2. Arbitrage begeleiding voor beginnende CS+

CS met enige ervaring die zich hebben aangemeld voor de opleiding tot CS+ (= ClubScheidsrechter Plus) krijgen 6 instructieavonden waarin diverse competenties uitvoering worden toegelicht zowel in theorie als praktijk.

Vervolgens worden ze individueel begeleid door een groep, speciaal hiervoor opgeleide, KNHB CS+ Praktijkbegeleiders elk met zeer ruime ervaring in het fluiten en beoordelen van CS. Iedere wedstrijd zal achteraf geëvalueerd worden samen met de praktijkbegeleider en worden vastgelegd in een CS+ beoordelingsverslag.

Heb je interesse in de interne MHC CS+ opleiding, neem dan contact op met de Arbitrage Commissie via [email protected]

Reageer op het nieuws