Algemeen April

Besluiten ALV 12 april

Geachte leden,

Op 12 april 2017 heeft een (extra) ALV plaatsgevonden, waarbij een aantal onderwerpen is afgerond. Het gaat in dit geval om onderwerpen die betrekking hebben op de financiële fundamenten van onze vereniging, bijvoorbeeld de contributietarieven en de verdere wijze waarop de club haar kosten kan dekken.

Zoals reeds in de ALV van februari 2016 werd aangegeven, is het bestuur al langer bezig om te bezien of in de komende jaren de inkomsten voldoende zijn om de steeds maar stijgende kosten te dekken. We hebben het voornemen gehad om dit eerder aan u voor te leggen, hetgeen niet is gelukt. De periode na de ALV in oktober 2016 is eerst gebruikt om op het operationele vlak, met behulp van een geweldige financiële commissie, orde op zaken te hebben om zo naar de toekomst toe een gefundeerd beeld te hebben over behoeften en uitgaven.

Een aantal bevindingen in het kort: de kosten van de vereniging stijgen, net als wellicht bij u, ook jaarlijks. De contributie is al minstens 5 jaar op hetzelfde niveau gebleven. De vraag die is en blijft is hoe het ledental zich zal ontwikkelen. Uitgaande van een stabiel ledenaantal (er is nu geen reden om van een significante groei uit te gaan) zullen de te dekken kosten per lid toenemen. Daarnaast is het bestuur van mening dat minder afhankelijk van sponsorinkomsten moet worden begroot, om zo een buffer te creëren voor positieve of negatieve ontwikkelingen. Bijvoorbeeld het inzakken van het ledenaantal of het promoveren naar een hogere klasse door prestatieve teams. Reden om het sponsorgeld dus niet geheel te besteden aan de operatie. Om de stijgende kosten te kunnen dekken is voorgesteld om een verhoging van de contributie van € 25,00 per lid door te voeren. Dit is door de (extra) ALV goedgekeurd en zal vanaf het seizoen 2017/2018 ingaan.

Daarnaast is geconstateerd dat qua besteding van kosten een grote, scheve verhouding bestaat tussen prestatieve leden en breedteleden die tot op heden wel hetzelfde bedrag aan contributie betalen. Daarom is voorgesteld en door de ALV besloten om een toeslag van € 50,00 per prestatief lid in te voeren, vanaf het seizoen 2017/2018. Deze vergoeding is in lijn met hetgeen met MHC vergelijkbare clubs aan hun prestatieve leden vragen. De bedoeling is om de ontstane scheefgroei deels (het werkelijke verschil is vele malen groter) weg te nemen. Er worden met deze toeslag geen extra rechten gecreëerd voor prestatieve leden.

Tot slot is voorgesteld en door de ALV goedgekeurd om vanaf seizoen 2018/2019 jaarlijks de contributie (let op dus niet de toeslagen voor prestatief hockey of zaalhockey) met € 2,50 per lid te laten stijgen. Dit is ongeveer in lijn met de gemiddelde kostenstijgingen.

Het bestuur realiseert zich dat dit geen populaire maatregelen zijn. Het onderwerp is al een aantal keren aan de orde geweest in de ledenvergaderingen. De vergadering van 12 april 2017 werd al in de ALV van 30 november 2016 qua onderwerpen aangekondigd. Het bestuur betreurt dat bij sommige leden een beeld bestaat dat een beleid op 12 april 2017 zou zijn doorgedrukt.  Dat is geenszins het geval. De tijdsdruk die op de bestuursleden staat om naast hun werk een club als MHC te leiden zorgt evenwel soms voor vertragingen in de communicatie, waarvoor indien nodig een welgemeend excuus.

De exacte gevolgen voor uw eigen situatie stonden al in LISA (in het besloten deel in de documenten ter voorbereiding van de ALV). De precieze bedragen worden een dezer dagen op de website geplaatst. De acties daarvoor zijn in gang gezet.

Rest mij nog eens te benadrukken dat zowel contributies als toeslagen in delen kunnen worden voldaan. In het geval de verhogingen en de hoogte van contributies en toeslagen leiden tot financieel penibele situaties bij leden, dan kunnen deze leden contact opnemen met de vertrouwenspersoon van MHC, Cyril Schreurs, om dit te bespreken. Uiteraard zal daar zeer vertrouwelijk mee worden om gegaan.

De presentielijst, de notulen, de begroting 2017-2018 en het document Opbouw contributie staan in het besloten deel (na inloggen) bij Club/Documenten/ALV.

Met vriendelijke groet,

Ernst-Jan Dubbeldam, voorzitter