Algemeen Februari

MHC Dames 1 verruild het veld voor de judomat!

Nieuws afbeelding Nu het einde van het zaalseizoen in zicht is zijn de speelsters van MHC Dames 1 gestart met de voorbereidingen op het 2de deel van de veldcompetitie.

Naast de reguliere looptraining, veldtrainingen en oefenduels is gekozen om de komen weken aan te vullen met een vijftal zeer fysieke totaaltraining die zijn samengesteld met elementen uit het judo, balanstraining, veilig vallen, stabiliteit en fysieke/mentale weerbaarheid.

Bovenal zijn de trainingen leuk en zorgen ze voor een teamversterking. Vanuit dit oogpunt is een selectie van MA1 uitgenodigd om in de aanloop van het meetraintraject deel te neem aan de totaaltrainingen. Zelfs de coaches/trainers van Dames 1 doen enthousiast mee.

Vanuit de topsport ervaring van de judoka/trainster Lisa Müllenberg (Jeugd Olympisch Kampioene Judo 2014: www.mullenberg.nl) worden de deelnemers op een begrijpelijke manier eigen gemaakt met verschillende trainingsvormen. Tijdens trainingen is tevens aandacht voor blessurepreventie in relatie tot hockey (Knie/Enkel blessures).

De totaaltraining is goed voor de fysieke ontwikkeling van hockeyers. Naast de technische skills die nodig zijn voor hockey, zijn ook andere vaardigheden nuttig op het hockeyveld. Coach Arnold van Eekhout: "Van Judo worden ze weerbaarder. Ze leren gecontroleerd vallen. Maar belangrijker misschien nog; ze leren ook om snel weer op te staan. Dat is fijn voor je team, want anders sta je met 1 man minder op het veld.”

Maar judo en hockey; dat zijn toch 2 totaal verschillende werelden? Van Eekhout ziet vooral de overeenkomsten: "Judo is ook een heel nette sport. Voorafgaand en na afloop van een duel buigt men voor elkaar. Ondanks dat sportieve duels vaak op het scherps van de snede worden bevochten in het judo als het hockey is er veel respect voor de tegenstander. Beide sporten zijn explosief en eisen persoonlijke discipline.”

Het idee om hockey en Judo te combineren is ook de Oranje Heren niet ontgaan en in navolging van de Maastrichtse Hockey Club doen ook zij aan Judo (hoewel het daar niet altijd goed uitpakt, getuige de gebroken duim van Lars Balk ). Afgelopen seizoen hebben de Jongens D1 eveneens een serie Judo totaaltrainingen gevolgd bij Judoteam Maastricht.

Hierbij korte video-impressie van de eerste totaaltraining die de dames afgelopen week volgde: https://www.youtube.com/watch?v=WrkTZovry-M